Nem kell meghökkenni, az ötlet nem a MÁV-nál fogalmazódott meg, hanem a japán gyorsvasútnál. A technológia annyit fejlődött bő húsz év alatt, hogy harmadával növelhetnék a vasúti szerelvények tempóját ugyanannyi költséggel és a biztonság sem szenved csorbát.
Peking az év elején indította el CR450 nevű kutatás-fejlesztéssel kapcsolatos projektjét, melynek célja, hogy a már meglévő gyorsvonatok sebességét – 30 százalékkal – 450 kilométer/órára növeljék. Ezt azonban nem a szerelvények teljes átépítésével kívánják elérni, hanem úgy, hogy a kocsik tetejére kisebb szárnyakat helyeznének – írta a Bangkok Post.
Az ötlet nem teljesen úgy, ugyanis már néhány évtizeddel korábban is felmerült. A japán mérnökök akkor el is készítettek egy prototípust, de a szárnyak méretét nem sikerült olyan mértékben lecsökkenteni, hogy a szerelvényt biztonságosan tudják üzemeltetni a meglévő pályaszakaszokon. A problémát az okozta, hogy az akkori technológiával túl széles szárnyakat tudtak gyártani, így viszont akkorára nőtt a vonat alapmérete, hogy az alagutakba már nem is fért volna be.
A technika mára azonban sokat javult és okosodott, így a szakértők ismét elővették a régi terveket, hogy folytathassák a munkát. Ez a fejlesztés viszont más megközelítéssel kezdődött: a mérnökök a vonatok tetejére helyeznék a szárnyakat, melyeket kisebbre is vennének. A változtatás ellenére úgy gondolják, hogy a technika kellő felhajtóerőt tudna biztosítani, hogy a vonat a korábbiaknál is gyorsabban haladjon – de továbbra is biztonságosan.
A munka ugyanakkor még nem kezdődött el, mivel a szárnyak felszerelése előtt más problémákat kell orvosolni. Az első és legfontosabb, hogy pontosan ki kell találni, hogy a szárnyak hol helyezkedjenek el a vonatokon, amihez az áramszedők pozícióját is figyelembe kell venni. Egy másik gond a légáramlat miatti zaj, ami a tervezők szerint szigetelés nélkül az utastérben is hallható lenne. Vagyis ezt is meg kell valahogy oldani.
A munka mindenesetre elkezdődött, és a kutatók szerint megéri időt és pénzt szánni rá. Ehhez a mágnesvasutak példáját hozták fel, amik bár valóban gyorsak, az üzemeltetésük szerintük rendkívül drága. Ezzel szemben a szárnyakkal rendelkező vonatokat olcsóbb működtetni, miközben csak kevéssel lassabbak a másik technológiához képest. (Hvg.hu)